כמעצב אתרים, אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך העבודה בסטודיו מתאר הוא תכנון נכון.
בלי תכנון, תהליך העיצוב יכול להפוך לבלאגן לא רגיל! צעד חשוב בתכנון האתר הוא wireframing – שרטוט מבנה האתר ללא כל עיצוב. האתר שלכם הוא בניין רב קומות, עם מגוון חדרים יעודיים כמו סלון, חדרי שינה, שירותים, מבואה ועוד. עכשיו תחשבו מה היה קורה אילו מעצב הפנים רצה להתחיל את עיצוב החדרים לפני שהבניין קיים!
דמיינו את זה: אתם יושבים עם לקוח, ושניכם בוערים לקפוץ כבר לשלב העיצוב. אתם מתחילים לזרוק רעיונות ימינה ושמאלה, והלקוח מהנהן בהתלהבות, ומפציר בכם ללכת על זה ולהחיל את העיצוב על כלל האתר. אבל אז הגיע הזמן ליצור בפועל את העיצוב, ופתאום ללקוח יש מיליון רעיונות ושינויים חדשים שהוא רוצה לעשות.
ללא מסגרת ברורה של מבנה האתר, אסטרטגיית המסר ואישור התכנית, אתם בעצם בונים בית ללא תוכנית. אין לכם כיוון או תוכנית ברורה, ויש לכם סיכוי גבוה יותר להיתקל בבעיות סבוכות בהמשך התהליך.
שלב ה Wireframing הוא למעשה יצירת מפה של אתר האינטרנט, והוא עוזר לכם וללקוח לדמיין כיצד העיצוב ופונקציונליות יתחברו.
אז מה זה wireframing בדיוק? זהו בעצם ייצוג חזותי פשוט של מבנה האתר והפריסה. הוא נוצר לפני ביצוע עבודת עיצוב ממשית, והוא משמש כמדריך להמשך התהליך.
לפעמים שרטוט התכנית מתחיל בכמה קשקושים במחברת שלי. לצורך עבודה על אתרי מורכבים יותר, ישנם מספר כלים שימושיים שיכולים לעזור ב-wireframing. המועדפים האישיים שלי הם Figma ו-Adobe XD. כלים אלה מקלים על יצירת wireframes במהירות וביעילות, והם מאפשרים שיתוף פעולה קל עם לקוחות וחברי צוות.
אם נהיה אמיתיים, wireframing יכול להיות קצת מייגע לפעמים… זה לא זוהר כמו עבודת העיצוב בפועל, אבל זה חשוב בצורה קריטית כדי להבטיח שתהליך העיצוב יעבור חלק ומוצלח. בנוסף, חשבו על זה כך: wireframing הוא כמו הירקות שאתם צריכים לאכול לפני שתוכלו ליהנות מהמנה העיקרית. זה אולי לא החלק הכי מרגש בארוחה, אבל הוא קובע את הבסיס לכל השאר. (מוסר השכל – תאכלו בריא 🙂🥕)
לסיכום, אם אתם מעצבי אתרים או עובדים על פרויקט עיצוב אתרים, אל תוותרו על wireframing. אם את לקוח שרוצה להשלים את האתר כמה שיותר מהר – תבינו את המעצב ותנו לו לעבוד לפי תכנית סדורה. תאמינו לי, זה יחסוך לך הרבה כאב ראש בהמשך. ואם אתם מרגיש מאוימים מהתהליך, נסו את Figma או XD – הם יהפכו את כל העניין להרבה פחות כואב.
ומה עוד? כמובן שאצלינו בסטודיו מתאר שלב הוויירפריים הוא אבן דרך מתוך משנה סדורה שתביא את האתר שלכם לתוצאה הטובות ביותר. עיצוב שמח!
– יונתן אטיאס, מחלקת אתרים ודיגיטל, סטודיו מתאר